torsdag 20. august 2009

På'n igjen!

Etter et mellomspill i Arequipa er vi nå tilbake i Juliaca, og det er egentlig litt godt å være i gang med et nytt skole- og arbeidsår. Her i Juliaca har misjonærflokken krympet fra 11 voksne og 17 barn til 6 voksne og 8 barn, men vi tror vi skal få et flott år sammen her i Juliaca.


Her er hele Den norske skolen i Peru - både lærere og elever - samlet i Arequipa.


Den norske skolen i Peru startet allerede 11. august, og den første uka var vi alle sammen samlet i Arequipa. Jeg (Robert) var derimot mye fraværende den første skoleuka. Mitt prosjekt var å å skaffe meg peruansk førerkort før vi skulle dra tilbake til Juliaca. Jeg klarte teorien på første forsøk, men tabbet meg litt ut på den første oppkjøringen. Så jeg måtte tilbake til Arequipa denne uka, og på andre forsøk gikk det langt bedre. Så nå kan jeg kjøre bil i Peru på lovlig vis. Det å ta førerkort i Peru gir forøvrig et interessant innblikk i en kultur som er ganske forskjellig fra norsk kultur. Trafikkreglene i Peru er i utgangspunktet flotte saker, men gode regler på papiret blir ikke nødvendigvis fulgt opp i praksis. For eksempel er det en grov overtredelse av trafikkreglene å ha flere passasjerer enn det er seter i bilen, men det er tydeligvis ingen problem å fylle opp taxier med så mange personer som det er fysisk mulig å få inn i taxien. Oppkjøring i Peru skjer forøvrig ikke ute i trafikken (for det er farlig, det!), men på en lukket bane som bare i begrenset grad kan sammenlignes med rèell trafikk. Og dessverre er det mange steder umulig å stå på oppkjøringen uten litt "smøring".

40-års jubilanten! Dette bildet ble tatt til førerkortet, og bildet er faktisk manipulert av det peruanske biltilsynet. Jeg har hverken slips eller dress i Peru, og da jeg tok bildet hadde jeg bare t-skjorte. Men det er utrolig hva man kan få til med Photoshop!


Jeg lyktes å ta peruansk førerkort mens jeg ennå var i 30-årene, men nå har også jeg bikket over den magiske 40-års grensen. På onsdag ble jeg 40 år, og det måtte jo selvfølgelig markeres både internt i familien og i misjonærfellesskapet. Men: Jeg føler meg like ung og sprek som før!

1 kommentar:

almeveien sa...

Hei. Jeg prøver igjen. Er vanskelig å få sendt denne kommentaren. Koselig å se bilder fra skolen og høre at dere har det bra. Klem fra oss i Almeveien.